České restaurace: prodej točeného piva výrazně klesá

Sdílet článek

Nástup elektronické evidence tržeb, zákaz kouření v hospodách a další změny, které mnohé hostinské vůbec netěší. To vše s sebou nese úbytek hostů a také výrazně nižší výdělek pro majitele příslušného restauračního zařízení. Točené pivo se sice prodává dál, ale meziroční pokles více než čtyři procenta naznačuje, že tržby budou za letošní rok o poznání nižší.

Pivo se prodává hlavně v obchodech, na točené se už tolik nechodí

Největší pokles spotřeby točeného piva za poslední dekádu. I tak by se dal označit letošní rok, který se nesl celý v duchu EET. V restauračních zařízeních je nutné evidovat novým způsobem tržby už od prosince 2016. Češi přestali chodit do hospod hlavně od léta, a to i proto, že si v nich nemohou dopřát oblíbenou cigaretu. Změna zákona totiž neumožňuje kouřit uvnitř restaurace, výjimku tvoří jen předzahrádky. Ty se ale s nástupem podzimu uzavřou a pravděpodobně ještě prohloubí výpadek příjmů oproti loňskému roku. Za prvních osm měsíců roku 2017 činí meziroční pokles více než padesát milionů prodaných půllitrů piva.

Spotřeba piva se také mírně snižuje, aktuálně činí 143 litrů na hlavu. Neznamená to však, že Češi na pivo nějak zanevřeli, nedopřávají si jej ovšem v restauračních zařízeních. Plechovkové nebo lahvové pivo vyjde levněji, během letních měsíců stoupl jeho prodej o více než šest procent oproti jarnímu období. Na vině je kromě zákazu kouření v uzavřených prostorách a EET také výraznější regulace hazardu. Změny jistě očekávatelné. Na druhou stranu je třeba dodat, že tři podobné změny v jednom roce pak přinesou mnoha restauracím značné problémy. Naštěstí je třeba dodat, že českým pivovarům se poměrně daří (výroba stoupla o necelá dvě procenta za rok), výrazně (o 4,5 % ročně) roste i zahraniční export, vyváží se nejen na Slovensko a do Německa, ale také do Ruska či USA.

České restaurace: prodej točeného piva výrazně klesá
5 (100%) 1 vote

Sdílet článek

Komentáře

komentářů