Druhá vlna EET – koho se týká a na co se přípravit?

Sdílet článek

Datum 1. března 2017 se neodvratně blíží a s ním i druhá fáze elektronické evidence tržeb, zkráceně EET. V prosinci byla zavedena první vlna, která postihla mimo jiné hotely a restaurační zařízení. Nyní se chystá druhá vlna, která zahrnuje veškerý velkoobchod, maloobchod, navíc také opravy motorových vozidel. Jak se na tuto druhou vlnu připravit, jaká mohou být její specifika a jaké jsou přesně vaše povinnosti?

Koho se týká?

Druhá vlna EET, jak už bylo řečeno, zahrnuje všechny podnikatele, jejichž činnosti se dají definovat jako velkoobchod a maloobchod, plus opravy motorových vozidel. Podle klasifikace ekonomických činností CZ NACE se jedná o činnosti uvedené pod kódy 45.1, 45.3, 45.4, 46 a 47. (vyjma CZ NACE 45.2 – Opravy a údržba motorových vozidel, kromě motocyklů)

Jak se připravit?

Pokud víte, že vaše činnost spadá pod druhou vlnu EET a budete povinni od 1. března 2017 svoje tržby v hotovosti evidovat elektronicky, čekají vás tyto kroky:

  • Zajděte na svůj místně příslušný Finanční úřad, případně použijte datovou schránku. Budete zde nutné vyplnit formulář žádosti o přístupové údaje. S nimi se pak můžete přihlásit na portál EET a vygenerovat certifikát pro autorizaci vašich odesílaných dat. Ten bude nutné vložit do vašeho pokladního systému, pozor, ten musí být kompatibilní a způsobilý pro zavedení certifikátu.
  • Sežeňte si vhodnou pokladnu. Nebude to nic složitého, po definitivním schválení EET a podpisu zákona se na trhu prakticky okamžitě objevila celá řada řešení. Dobrý prodejce pokladen by měl být schopný zodpovědět vaše otázky a poradit vám nejvhodnější možnost.
  • Nainstalujte registrační pokladnu. V některých případech to dodavatelé zvládnou sami a vy se tak nemusíte o nic starat. Ovšem pozor, pokud implementujete EET do svého současného řešení pokladny, bude lepší kontaktovat zkušeného odborníka, který si s celou záležitostí poradí.
  • Zvykněte si na nový režim. Podle staré úpravy zákona byl prodejce povinen vystavit zákazníkovi účtenku pouze v případě, že o to sám zákazník požádal. Nyní jste povinni vystavit účtenku automaticky. Dejte si na to pozor zejména v prvních měsících, kontroloři finančního úřadu mohou přijít do vaší provozovny, chovat se jako běžní zákazníci a kontrolovat, zda jim účtenku skutečně vydáte. Pozor také na udavače z řad lidu. Ministerstvo financí má svůj vlastní portál, na kterém je možné nahlásit obchodníka, který se nezachová, jak mu zákon ukládá.
  • Pokud si s něčím nevíte rady, například na portálu pro registraci EET, neváhejte vytočit číslo na infolinku, které dostanete s přístupovými údaji. Úředníci počítají s tím, že obchodníci budou potřebovat podporu.

Co musí obsahovat účtenka?

Na účtence musí být vaše daňové identifikační číslo, identifikace provozovny, označení pokladny, pořadové číslo účtenky, datum a čas vystavení, celková částka, dále musí být jednoznačně stanoveno, jestli evidujete v běžném nebo zjednodušeném režimu, váš bezpečnostní kód a poslední je buď fiskální identifikační kód FIK, případně podpisový kód PKP.

Druhá vlna EET – koho se týká a na co se přípravit?
4.7 (94.67%) 15 votes

Sdílet článek

Komentáře

komentářů